Protokół Gadu-Gadu

Dokument ten wzoruje się na opisie protokołu pod http://dev.null.pl/ekg/docs/protocol.html. Obecnie rozwijany w innym miejscu (zmiany/podgląd).


Spis treści

  1. Protokół Gadu-Gadu
    1.1.  Format pakietów i konwencje
    1.2.  Zanim się połączymy
    1.3.  Logowanie się
    1.4.  Zmiana stanu
    1.5.  Ludzie przychodzą, ludzie odchodzą
    1.6.  Wysyłanie wiadomości
    1.7.  Otrzymywanie wiadomości
    1.8.  Ping, pong
    1.9.  Rozłączenie
    1.10.  Katalog publiczny
    1.11.  Lista kontaktów
    1.12.  Indeks pakietów
  2. Usługi HTTP
    2.1.  Format danych
    2.2.  Tokeny
    2.3.  Rejestracja konta
    2.4.  Usunięcie konta
    2.5.  Zmiana hasła
    2.6.  Przypomnienie hasła pocztą
  3. Połączenia bezpośrednie
    3.1.  Nawiązanie połączenia
    3.2.  Przesyłanie plików
    3.3.  Rozmowy głosowe
  4. Autorzy

Informacje wstępne

Opis protokołu używanego przez Gadu-Gadu bazuje na doświadczeniach przeprowadzonych przez autorów oraz informacjach nadsyłanych przez użytkowników. Żaden klient Gadu-Gadu nie został skrzywdzony podczas badań. Reverse-engineering opierał się głównie na analizie pakietów przesyłanych między klientem a serwerem.


1. Protokół Gadu-Gadu

1.1. Format pakietów i konwencje

Podobnie jak coraz większa ilość komunikatorów, Gadu-Gadu korzysta z protokołu TCP/IP. Każdy pakiet zawiera na początku dwa stałe pola:

struct gg_header {
	int type;	/* typ pakietu */
	int length;	/* długość reszty pakietu */
};

Wszystkie zmienne liczbowe są zgodne z kolejnością bajtów maszyn Intela, czyli Little-Endian. Wszystkie teksty są kodowane przy użyciu zestawu znaków CP1250 (windows-1250). Linie kończą się znakami \r\n.

Przy opisie struktur, założono, że char ma rozmiar 1 bajtu, short 2 bajtów, int 4 bajtów, long long 8 bajtów, wszystkie bez znaku. Używając architektur innych niż i386, należy zwrócić szczególną uwagę na rozmiar typów zmiennych i kolejność bajtów. Poza tym, większość dostępnych obecnie kompilatorów domyślnie wyrównuje zmienne do rozmiaru słowa danej architektury, więc należy wyłączyć tą funkcję. W przypadku gcc będzie to __attribute__ ((packed)) zaraz za deklaracją każdej struktury, a dla Microsoft Visual C++ powinno pomóc:

#pragma pack(push, 1)

/* deklaracje */

#pragma pack(pop)

Pola, który znaczenie jest nieznane, lub nie do końca jasne, oznaczono przedrostkiem unknown.

Możliwe jest połączenie za pośrednictwem protokołu TLSv1. Szczegóły znajdują się w poniższym opisie.


1.2. Zanim się połączymy

Żeby wiedzieć, z jakim serwerem mamy się połączyć, należy za pomocą HTTP połączyć się z appmsg.gadu-gadu.pl i wysłać:

GET /appsvc/appmsg4.asp?fmnumber=NUMER&version=WERSJA&fmt=FORMAT&lastmsg=WIADOMOŚĆ
Accept: image/gif, image/jpeg, image/pjpeg, ...
Accept-Language: pl
User-Agent: PRZEGLĄDARKA
Pragma: no-cache
Host: appmsg.gadu-gadu.pl

NUMER jest numerem Gadu-Gadu. WERSJA jest wersją klienta w postaci ,,A, B, C, D'' (na przykład ,,5, 0, 5, 107'' dla wersji 5.0.5 build 107). FORMAT określa czy wiadomość systemowa będzie przesyłana czystym tekstem (brak zmiennej "fmt") czy w HTMLu (wartość ,,2''). WIADOMOŚĆ jest numerem ostatnio otrzymanej wiadomości systemowej. PRZEGLĄDARKA może być jednym z poniższych tekstów:

  • Mozilla/4.04 [en] (Win95; I ;Nav)
  • Mozilla/4.7 [en] (Win98; I)
  • Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 5.0; Windows NT; DigExt)
  • Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 5.0; Windows NT)
  • Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 5.0; Windows 98; DigExt)
  • Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 5.0; Windows 98)

Na postawione w ten sposób zapytanie, serwer powinien odpowiedzieć na przykład tak:

HTTP/1.0 200 OK

0 0 217.17.41.84:8074 217.17.41.84

Pierwsze pole jest numerem wiadomości systemowej, a trzecie i czwarte podają nam namiary na właściwy serwer. Jeśli serwer jest niedostępny, zamiast adresu IP jest zwracany tekst ,,notoperating''. Jeżeli połączenie z portem 8074 nie powiedzie się z jakichś powodów, można się łączyć na port 443.

Jeśli pierwsza liczba nie jest równa zero, zaraz po nagłówku znajduje się wiadomość systemowa, lub jeśli linia zaczyna się od znaku ,,@'', adres strony, którą należy otworzyć w przeglądarce.

Jeśli klient chce się łączyć za pomocą protokołu TLSv1, wysyła zapytanie do innego skryptu (,,appmsg3.asp'') i otrzymuje w odpowiedzi adres serwera oraz port 443. Protokół jest identyczny, z tym wyjątkiem, że cała transmisja jest szyfrowana. Dobrym zwyczajem jest również sprawdzane autentyczności certyfikatu, by uniknąć ataków typu man-in-the-middle.

GET /appsvc/appmsg3.asp?fmnumber=NUMER&version=WERSJA&fmt=FORMAT&lastmsg=WIADOMOŚĆ
Host: appmsg.gadu-gadu.pl
User-Agent: PRZEGLĄDARKA
Pragma: no-cache

1.3. Logowanie się

Po połączeniu się portem 8074 lub 443 serwera Gadu-Gadu, otrzymujemy pakiet typu 0x0001, który na potrzeby tego dokumentu nazwiemy:

#define GG_WELCOME 0x0001

Reszta pakietu zawiera liczbę, na podstawie której liczony jest hash z hasła klienta:

struct gg_welcome {
	int seed;	/* klucz szyfrowania hasła */
};

Kiedy mamy już tą wartość możemy odesłać pakiet logowania:

#define GG_LOGIN60 0x0015

struct gg_login60 {
	int uin;              /* mój numerek */
        int hash;             /* hash hasła */
        int status;           /* status na dzień dobry */
        int version;          /* moja wersja klienta */
        char unknown1;        /* 0x00 */
        int local_ip;         /* mój adres ip */
	short local_port;     /* port, na którym słucham */
        int external_ip;      /* zewnętrzny adres ip */
        short external_port;  /* zewnętrzny port */
	char image_size;      /* maksymalny rozmiar grafiki w KB */
        char unknown2;        /* 0xbe */
	char description[];   /* opis, nie musi wystąpić */
	int time;             /* czas, nie musi wystąpić */
};

Hash hasła można obliczyć następującą funkcją języka C:

int gg_login_hash(unsigned char *password, unsigned int seed)
{
	unsigned int x, y, z;

	y = seed;

	for (x = 0; *password; password++) {
		x = (x & 0xffffff00) | *password;
		y ^= x;
		y += x;
		x <<= 8;
		y ^= x;
		x <<= 8;
		y -= x;
		x <<= 8;
		y ^= x;

		z = y & 0x1f;
		y = (y << z) | (y >> (32 - z));
	}

	return y;
}

Liczba oznaczająca wersję może być jedną z poniższych:

WartośćWersje klientów
0x287.5.0 (build 2201)
0x277.0 (build 22)
0x267.0 (build 20)
0x257.0 (build 1)
0x246.1 (build 155)
0x226.0 (build 140)
0x216.0 (build 133)
0x206.0
0x1e5.7 beta (build 121)
0x1c5.7 beta
0x1b5.0.5
0x195.0.3
0x185.0.1, 5.0.0, 4.9.3
0x174.9.2
0x164.9.1
0x154.8.9
0x144.8.3, 4.8.1
0x114.6.10, 4.6.1
0x104.5.22, 4.5.21, 4.5.19, 4.5.17, 4.5.15
0x0f4.5.12
0x0b4.0.30, 4.0.29, 4.0.28, 4.0.25

Oczywiście nie są to wszystkie możliwe wersje klientów, lecz te, które zostały zauważone i odnotowane. W każdym razie, tak czy inaczej należy się przedstawić jako co najmniej wersja 6.0, ponieważ tej wersji protokołu dotyczy poniższy dokument.

Jeśli klient ma kartę dźwiękową i jest w stanie obsługiwać rozmowy głosowe, do wersji dodawana jest wartość:

#define GG_HAS_AUDIO_MASK 0x40000000

Jeśli osoba korzysta z bramki Era Omnix, do wersji dodawana jest wartość:

#define GG_ERA_OMNIX_MASK 0x04000000

Jeśli autoryzacja się powiedzie, dostaniemy w odpowiedzi pakiet:

#define GG_LOGIN_OK 0x0003

o długości równej 0 lub 1 (dla wersji klienta powyżej 6.0 (build 140) w pakiecie będzie znajdowało się jednobajtowe pole o wartości 0x1F, którego przeznaczenie nie jest jeszcze poznane). Możemy także dostać pakiet:

#define GG_NEED_EMAIL 0x0014

gdy numer i hasło się zgadzają, ale serwer chce nas poinformować, że powinniśmy uzupełnić adres e-mail w katalogu publicznym. W przypadku błędu autoryzacji otrzymamy:

#define GG_LOGIN_FAILED 0x0009

1.4. Zmiana stanu

Gadu-Gadu przewiduje kilka stanów klienta, które zmieniamy pakietem typu:

#define GG_NEW_STATUS 0x0002
	
struct gg_new_status {
	int status;		/* na jaki zmienić? */
	char description[];	/* opis, nie musi wystąpić */
	int time;		/* czas, nie musi wystąpić */
}

Możliwe stany to:

EtykietaWartośćZnaczenie
GG_STATUS_NOT_AVAIL0x0001Niedostępny
GG_STATUS_NOT_AVAIL_DESCR0x0015Niedostępny (z opisem)
GG_STATUS_AVAIL0x0002Dostępny
GG_STATUS_AVAIL_DESCR0x0004Dostępny (z opisem)
GG_STATUS_BUSY0x0003Zajęty
GG_STATUS_BUSY_DESCR0x0005Zajęty (z opisem)
GG_STATUS_INVISIBLE0x0014Niewidoczny
GG_STATUS_INVISIBLE_DESCR0x0016Niewidoczny z opisem
GG_STATUS_BLOCKED0x0006Zablokowany
GG_STATUS_FRIENDS_MASK0x8000Maska bitowa oznaczająca tryb tylko dla przyjaciół

Należy pamiętać, żeby przed rozłączeniem się z serwerem należy zmienić stan na GG_STATUS_NOT_AVAIL lub GG_STATUS_NOT_AVAIL_DESCR. Jeśli ma być widoczny tylko dla przyjaciół, należy dodać GG_STATUS_FRIENDS_MASK do normalnej wartości stanu.

Jeśli wybieramy stan opisowy, należy dołączyć ciąg znaków zakończony zerem oraz ewentualny czas powrotu w postaci ilości sekund od 1 stycznia 1970r (UTC). Maksymalna długość opisu wynosi 70 znaków plus zero plus 4 bajty na godzinę powrotu, co razem daje 75 bajtów.


1.5. Ludzie przychodzą, ludzie odchodzą

Zaraz po zalogowaniu możemy wysłać serwerowi naszą listę kontaktów, żeby dowiedzieć się, czy są w danej chwili dostępni. Lista kontaktów jest dzielona na pakiety po 400 wpisów. Pierwsze wpisy są typu GG_NOTIFY_FIRST, a ostatni typu GG_NOTIFY_LAST, żeby serwer wiedział, kiedy kończymy. Jeśli lista kontaktów jest mniejsza niż 400 wpisów, wysyłamy oczywiście tylko GG_NOTIFY_LAST. Pakiety te zawierają struktury gg_notify:

#define GG_NOTIFY_FIRST 0x000f
#define GG_NOTIFY_LAST 0x0010
	
struct gg_notify {
	int uin;	/* numerek danej osoby */
	char type;	/* rodzaj użytkownika */
};

Gdzie pole type jest mapą bitową następujących wartości:

EtykietaWartośćZnaczenie
GG_USER_BUDDY0x01Każdy użytkownik dodany do listy kontaktów
GG_USER_FRIEND0x02Użytkownik, dla którego jesteśmy widoczni w trybie ,,tylko dla przyjaciół''
GG_USER_BLOCKED0x04Użytkownik, którego wiadomości nie chcemy otrzymywać

Jednak dla zachowania starego nazewnictwa stałych można używać najczęściej spotykane wartości to:

EtykietaWartośćZnaczenie
GG_USER_OFFLINE0x01Użytkownik, dla którego będziemy niedostępni, ale mamy go w liście kontaktów
GG_USER_NORMAL0x03Zwykły użytkownik dodany do listy kontaktów
GG_USER_BLOCKED0x04Użytkownik, którego wiadomości nie chcemy otrzymywać

Jeśli nie mamy nikogo na liście wysyłamy pakiet:

#define GG_LIST_EMPTY 0x0012

o zerowej długości.

Jeśli ktoś jest, serwer odpowie pakietem GG_NOTIFY_REPLY albo GG_NOTIFY_REPLY60 zawierającym jedną lub więcej struktur gg_notify_reply60:

#define GG_NOTIFY_REPLY 0x000c
	
struct gg_notify_reply {
	int uin;		/* numer */
	char status;		/* status danej osoby */
	int remote_ip;		/* adres ip delikwenta */
	short remote_port;	/* port, na którym słucha klient */
	int version;		/* wersja klienta */
	short unknown1;		/* znowu port? */
	char description[];	/* opis, nie musi wystąpić */
	int time;		/* czas, nie musi wystąpić */
};
	
#define GG_NOTIFY_REPLY60 0x0011
	
struct gg_notify_reply60 {
	int uin;		/* numerek plus flagi w najstarszym bajcie */
	char status;		/* status danej osoby */
	int remote_ip;		/* adres IP bezpośrednich połączeń */
	short remote_port;	/* port bezpośrednich połączeń */
	char version;		/* wersja klienta */
	char image_size;	/* maksymalny rozmiar obrazków w KB */
	char unknown1;		/* 0x00 */
	char description_size;	/* rozmiar opisu i czasu, nie musi wystąpić */
	char description[];	/* opis, nie musi wystąpić */
	int time;		/* czas, nie musi wystąpić */
};

W najstarszym bajcie pola uin mogą znajdować się następujące flagi:

EtykietaWartośćZnaczenie
GG_UINFLAG_UNKNOWN10x10Nieznane
GG_UINFLAG_UNKNOWN20x20Flaga spotykana, gdy użytkownik staje się niedostępny
GG_UINFLAG_VOICE0x40Użytkownik może prowadzić rozmowy głosowe
GG_UINFLAG_ERA_OMNIX0x08Użytkownik łączy się przez bramkę Era Omnix

remote_port poza zwykłym portem może przyjmować również poniższe wartości:

WartośćZnaczenie
0Klient nie obsługuje bezpośrednich połączeń
1Klient łączy się zza NAT lub innej formy maskarady
2Klient nie ma nas w swojej liście kontaktów

Zdarzają się też inne ,,nietypowe'' wartości, ale ich znaczenie nie jest jeszcze do końca znane.

Żeby dodać kogoś do listy w trakcie pracy, trzeba wysłać niżej opisany pakiet. Jego format jest identyczny jak GG_NOTIFY_*. Dodaje on flagi rodzaju użytkownika.

#define GG_ADD_NOTIFY 0x000d
	
struct gg_add_notify {
	int uin;	/* numerek */
	char type;	/* rodzaj użytkownika */
};

Poniższy pakiet usuwa flagi rodzaj użytkownika, więc można go wykorzystać zarówno do usunięcia użytkownika z listy kontaktów, jak i do zmiany rodzaju.

#define GG_REMOVE_NOTIFY 0x000e
	
struct gg_remove_notify {
	int uin;	/* numerek */
	char type;	/* rodzaj użytkownika */
};

Jeśli ktoś opuści Gadu-Gadu lub zmieni stan, otrzymamy jeden z pakietów:

#define GG_STATUS 0x0002
	
struct gg_status {
	int uin;	        /* numer */
	int status;	        /* nowy stan */
	char description[];	/* opis, nie musi wystąpić */
	int time;		/* czas, nie musi wystąpić */
};
	
#define GG_STATUS60 0x000f
	
struct gg_status60 {
	int uin;	        /* numer plus flagi w najstarszym bajcie */
	char status;	        /* nowy stan */
	int remote_ip;		/* adres IP bezpośrednich połączeń */
	short remote_port;	/* port bezpośrednich połączeń */
	char version;		/* wersja klienta */
	char image_size;	/* maksymalny rozmiar grafiki */
	char unknown1;		/* 0x00 */
	char description[];	/* opis, nie musi wystąpić */
	int time;		/* czas, nie musi wystąpić */
};

Znaczenie pól jest takie samo jak w struct gg_notify_reply60.


1.6. Wysyłanie wiadomości

Wiadomości wysyła się następującym typem pakietu:

#define GG_SEND_MSG 0x000b

struct gg_send_msg {
	int recipient;		/* numer odbiorcy */
	int seq;		/* numer sekwencyjny */
	int class;		/* klasa wiadomości */
	char message[];		/* treść */
};

Numer sekwencyjny jest wykorzystywany przy potwierdzeniu dostarczenia lub zakolejkowania pakietu. Nie jest wykluczone, że w jakiś sposób odróżnia się różne rozmowy za pomocą części bajtów, ale raczej nie powinno mieć to ma znaczenia. Klasa wiadomości pozwala odróżnić, czy wiadomość ma się pojawić w osobnym okienku czy jako kolejna linijka w okienku rozmowy. Jest to mapa bitowa, więc najlepiej ignorować te bity, których znaczenia nie znamy:

EtykietaWartośćZnaczenie
GG_CLASS_QUEUED0x0001Bit ustawiany wyłącznie przy odbiorze wiadomości, gdy wiadomość została wcześniej zakolejkowania z powodu nieobecności
GG_CLASS_MSG0x0004Wiadomość ma się pojawić w osobnym okienku
GG_CLASS_CHAT0x0008Wiadomość jest częścią toczącej się rozmowy i zostanie wyświetlona w istniejącym okienku
GG_CLASS_CTCP0x0010Wiadomość jest przeznaczona dla klienta Gadu-Gadu i nie powinna być wyświetlona użytkownikowi.
GG_CLASS_ACK0x0020Klient nie życzy sobie potwierdzenia wiadomości.

Długość treści wiadomości nie powinna przekraczać 2000 znaków. Oryginalny klient zezwala na wysłanie do 1989 znaków.

Oryginalny klient wysyłając wiadomość do kilku użytkowników, wysyła po kilka takich samych pakietów z różnymi numerkami odbiorców. Nie ma osobnego pakietu do tego. Natomiast jeśli chodzi o połączenia konferencyjne do pakietu doklejana jest następująca struktura:

struct gg_msg_recipients {
	char flag;		/* == 1 */
	int count;		/* ilość odbiorców */
	int recipients[];	/* tablica odbiorców */
};

Na przykład, by wysłać do dwóch osób, należy wysłać pakiet:

OffsetWartość
nTreść wiadomości
m0x01 (wiadomość konferencyjna)
m + 10x02 (ilość adresatów)
m + 2
m + 3
m + 4
m + 5Numer pierwszego adresata
m + 6
m + 7
m + 8
m + 9Numer drugiego adresata
m + 10
m + 11
m + 12

Od wersji 4.8.1 możliwe jest również dodawanie do wiadomości różnych atrybutów tekstu, jak pogrubienie czy kolory. Niezbędne jest dołączenie następującej struktury:

struct gg_msg_richtext {
	char flag;	/* == 2 */
	short length;	/* długość dalszej części */
};

Dalsza część pakietu zawiera odpowiednią ilość struktur o łącznej długości określonej polem length:

struct gg_msg_richtext_format {
	short position;	/* pozycja atrybutu w tekście */
	char font;	/* atrybuty czcionki */
	char rgb[3];	/* kolor czcionki, nie musi wystąpić */
	struct gg_msg_richtext_image image; /* nie musi wystąpić */
};

Każda z tych struktur określa kawałek tekstu począwszy od znaku określonego przez pole position (liczone od zera) aż do następnego wpisu lub końca tekstu. Pole font jest mapą bitową i kolejne bity mają następujące znaczenie:

EtykietaWartośćZnaczenie
GG_FONT_BOLD0x01Pogrubiony tekst
GG_FONT_ITALIC0x02Kursywa
GG_FONT_UNDERLINE0x04Podkreślenie
GG_FONT_COLOR0x08Kolorowy tekst. Tylko w tym wypadku struktura gg_msg_richtext_format zawiera pole rgb[] będące opisem trzech składowych koloru, kolejno czerwonej, zielonej i niebieskiej.
GG_FONT_IMAGE0x80Obrazek. Tylko w tym wypadku struktura gg_msg_richtext_format zawiera pole image.

Jeśli wiadomość zawiera obrazek, przesyłana jest jego suma kontrolna CRC32 i rozmiar. Dzięki temu nie trzeba za każdym razem wysyłać każdego obrazka -- klienty je zachowują. Struktura gg_msg_richtext_image opisująca obrazek umieszczony w wiadomości wygląda następująco:

struct gg_msg_richtext_image {
	short unknown1;	/* 0x0109 */
	long size;	/* rozmiar obrazka */
	long crc32;	/* suma kontrolna obrazka */
};

Gdy klient nie pamięta obrazka o podanych parametrach, wysyła pustą wiadomość o klasie GG_CLASS_MSG z dołączoną strukturą gg_msg_image_request:

struct gg_msg_image_request {
	char flag;	/* 0x04 */
	int size;	/* rozmiar */
	int crc32;	/* suma kontrolna */
};

Przykładowa treść wiadomości z prośbą o wysłanie obrazka o długości 258 bajtów i sumie kontrolnej 0x12345678 to:

00 04 02 01 00 00 78 56 34 12

W odpowiedzi, drugi klient wysyła obrazek za pomocą wiadomości o zerowej długości (należy pamiętać o kończącym bajcie o wartości 0x00) z dołączoną strukturą gg_msg_image_reply:

struct gg_msg_image_reply {
	char flag;      	/* 0x05 lub 0x06 */
	int size;       	/* rozmiar */
	int crc32;      	/* suma kontrolna */
	char filename[];	/* nazwa pliku, nie musi wystąpić */
	char image[];		/* zawartość obrazka, nie musi wystąpić */
};

Jeśli długość struktury gg_msg_image_reply jest dłuższa niż 1909 bajtów, treść obrazka jest dzielona na kilka pakietów nie przekraczających 1909 bajtów. Pierwszy pakiet ma pole flag równe 0x05 i ma wypełnione pole filename, a w kolejnych pole flag jest równe 0x06 i pole filename w ogóle nie występuje (nawet bajt zakończenia ciągu znaków).

Jeśli otrzymamy pakiet bez pola filename oraz image, oznacza to, że klient nie posiada żądanego obrazka.

Przykładowo, by przesłać tekst ,,ala ma kota'', należy dołączyć do wiadomości następującą sekwencję bajtów:

OffsetWartośćZnaczenie
n0x02Opis atrybutów tekstu...
n + 10x0006...mający 6 bajtów długości
n + 2
n + 30x0004Atrybut zaczyna się od pozycji 4...
n + 4
n + 50x01...i jest to pogrubiony tekst
n + 60x0006Atrybut zaczyna się od pozycji 6...
n + 7
n + 80x00...i jest to zwykły tekst

Serwer po otrzymaniu wiadomości odsyła potwierdzenie, które przy okazji mówi nam, czy wiadomość dotarła do odbiorcy czy została zakolejkowana z powodu nieobecności. Otrzymujemy je w postaci pakietu:

#define GG_SEND_MSG_ACK 0x0005
	
struct gg_send_msg_ack {
	int status;	/* stan wiadomości */
	int recipient;	/* numer odbiorcy */
	int seq;	/* numer sekwencyjny */
};

Numer sekwencyjny i numer adresata są takie same jak podczas wysyłania, a stan wiadomości może być jednym z następujących:

EtykietaWartośćZnaczenie
GG_ACK_BLOCKED0x0001Wiadomości nie przesłano (zdarza się przy wiadomościach zawierających adresy internetowe blokowanych przez serwer GG gdy odbiorca nie ma nas na liście)
GG_ACK_DELIVERED0x0002Wiadomość dostarczono
GG_ACK_QUEUED0x0003Wiadomość zakolejkowano
GG_ACK_MBOXFULL0x0004Wiadomości nie dostarczono. Skrzynka odbiorcza na serwerze jest pełna (20 wiadomości maks). Występuje tylko w trybie offline
GG_ACK_NOT_DELIVERED0x0006Wiadomości nie dostarczono. Odpowiedź ta występuje tylko w przypadku wiadomości klasy GG_CLASS_CTCP

1.7. Otrzymywanie wiadomości

Wiadomości serwer przysyła za pomocą pakietu:

#define GG_RECV_MSG 0x000a
	
struct gg_recv_msg {
	int sender;		/* numer nadawcy */
	int seq;		/* numer sekwencyjny */
	int time;		/* czas nadania */
	int class;		/* klasa wiadomości */
	char message[];		/* treść wiadomości */
};

Czas nadania jest zapisany w postaci UTC, jako ilości sekund od 1 stycznie 1970r.

W przypadku pakietów ,,konferencyjnych'' na końcu pakietu doklejona jest struktura identyczna z gg_msg_recipients zawierająca pozostałych rozmówców.


1.8. Ping, pong

Od czasu do czasu klient wysyła pakiet do serwera, by oznajmić, że połączenie jeszcze jest utrzymywane. Jeśli serwer nie dostanie takiego pakietu w przeciągu 5 minut, zrywa połączenie. To, czy klient dostaje odpowiedź zmienia się z wersji na wersję, więc najlepiej nie polegać na tym.

#define GG_PING 0x0008

#define GG_PONG 0x0007

1.9. Rozłączenie

Jeśli serwer zechce nas rozłączyć, wyśle wcześniej pusty pakiet:

#define GG_DISCONNECTING 0x000b

Ma to miejsce, gdy próbowano zbyt wiele razy połączyć się z nieprawidłowym hasłem (wtedy pakiet zostanie wysłany w odpowiedzi na GG_LOGIN60), lub gdy równocześnie połączy się drugi klient z tym samym numerem (nowe połączenie ma wyższy priorytet).


1.10. Katalog publiczny

Od wersji 5.0.2 zmieniono sposób dostępu do katalogu publicznego -- stał się częścią sesji, zamiast osobnej sesji HTTP. Aby obsługiwać wyszukiwanie osób, odczytywanie własnych informacji lub ich modyfikację należy użyć następującego typu pakietu:

#define GG_PUBDIR50_REQUEST 0x0014
	
struct gg_pubdir50 {
	char type;
	int seq;
	char request[];
};

Pole type oznacza rodzaj zapytania:

#define GG_PUBDIR50_WRITE 0x01
#define GG_PUBDIR50_READ 0x02
#define GG_PUBDIR50_SEARCH 0x03

Pole seq jest numerem sekwencyjnym zapytania, różnym od zera, zwracanym również w wyniku. Oryginalny klient tworzy go na podstawie aktualnego czasu. request zawiera parametry zapytania. Ilość jest dowolna. Każdy parametr jest postaci "nazwa\0wartość\0", tzn. nazwa od wartości są oddzielone znakiem o kodzie 0, podobnie jak kolejne parametry od siebie. Możliwe parametry zapytania to:

EtykietaWartośćZnaczenie
GG_PUBDIR50_UINFmNumberNumer szukanej osoby
GG_PUBDIR50_FIRSTNAMEfirstnameImię
GG_PUBDIR50_LASTNAMElastnameNazwisko
GG_PUBDIR50_NICKNAMEnicknamePseudonim
GG_PUBDIR50_BIRTHYEARbirthyearRok urodzenia. Jeśli chcemy szukać osób z danego przedziału, podajemy rok początkowy i końcowy, oddzielone spacją. Na przykład ,,1980 1985''.
GG_PUBDIR50_CITYcityMiejscowość
GG_PUBDIR50_GENDERgenderPłeć. Jeśli szukamy kobiet, ma wartość ,,1'' (stała GG_PUBDIR50_GENDER_FEMALE). Jeśli mężczyzn, ma wartość ,,2'' (stała GG_PUBDIR50_GENDER_MALE). W przypadku pobierania lub ustawiania informacji o sobie stałe mają odwrócone znaczenia (stałe GG_PUBDIR50_GENDER_SET_FEMALE i GG_PUBDIR50_GENDER_SET_MALE)
GG_PUBDIR50_ACTIVEActiveOnlyJeśli szukamy tylko dostępnych osób, ma mieć wartość ,,1'' (stała GG_PUBDIR50_ACTIVE_TRUE).
GG_PUBDIR50_FAMILYNAMEfamilynameNazwisko panieńskie. Ma znaczenie tylko przy ustawianiu własnych danych.
GG_PUBDIR50_FAMILYCITYfamilycityMiejscowość pochodzenia. Ma znaczenie tylko przy ustawianiu własnych danych.
GG_PUBDIR50_STARTfmstartNumer, od którego rozpocząć wyszukiwanie. Ma znaczenie, gdy kontynuujemy wyszukiwanie.

Treść przykładowego zapytania (pomijając pola type i seq) znajduje się poniżej. Szukano dostępnych kobiet o imieniu Ewa z Warszawy. Znaki o kodzie 0 zastąpiono kropkami.

firstname.Ewa.city.Warszawa.gender.1.ActiveOnly.1.

Wynik zapytania zostanie zwrócony za pomocą pakietu:

#define GG_PUBDIR50_REPLY 0x000e
	
struct gg_pubdir50_reply {
	char type;
	int seq;
	char reply[];
};

Pole type poza wartościami takimi jak przy pakiecie typu GG_PUBDIR50_REQUEST może przyjąć jeszcze wartość oznaczającą odpowiedź wyszukiwania:

#define GG_PUBDIR50_SEARCH_REPLY 0x05

Wyniki są zbudowane identycznie jak w przypadku zapytań, z tą różnicą, że kolejne osoby oddzielane pustym polem: "parametr\0wartość\0\0parametr\0wartość\0".

EtykietaWartośćZnaczenie
GG_PUBDIR50_STATUSFmStatusStan szukanej osoby
 nextstartPole występujące w ostatnim wyniku, określające, od jakiego numeru należy rozpocząć wyszukiwanie, by otrzymać kolejną porcję danych. Podaje się go w zapytaniu jako parametr ,,start''.

Przykładowy wynik zawierający dwie znalezione osoby:

FmNumber.12345.FmStatus.1.firstname.Adam.nickname.Janek.birthyear.1979.city.Wzdów..FmNumber.3141592.FmStatus.5.firstname.Ewa.nickname.Ewcia.birthyear.1982.city.Gdańsk..nextstart.0.

Wyszukiwanie nie zwraca nazwisk i płci znalezionych osób.


1.11. Lista kontaktów

Od wersji 6.0 lista kontaktów na serwerze stała częścią sesji, zamiast osobnej sesji HTTP. Aby wysłać lub pobrać listę kontaktów z serwera należy użyć pakietu:

#define GG_USERLIST_REQUEST 0x0016
	
struct gg_userlist_request {
	char type;		/* rodzaj zapytania */
	char request[];		/* treść, nie musi wystąpić */
};

Pole type oznacza rodzaj zapytania:

#define GG_USERLIST_PUT 0x00            /* początek eksportu listy */
#define GG_USERLIST_PUT_MORE 0x01       /* dalsza część eksportu listy */
#define GG_USERLIST_GET 0x02            /* import listy */

W przypadku eksportu listy kontaktów, pole request zawiera tekst złożony z dowolnej liczby linii postaci:

imię;nazwisko;pseudonim;wyświetlane;telefon_komórkowy;grupa;uin;adres_email;dostępny;ścieżka_dostępny;wiadomość;ścieżka_wiadomość;ukrywanie;telefon_domowy

Funkcje mniej oczywistych pól to:

  • dostępny określa dźwięki związane z pojawieniem się danej osoby i przyjmuje wartości 0 (użyte zostaną ustawienia globalne), 1 (dźwięk powiadomienia zostanie wyłączony), 2 (zostanie odtworzony plik określony w polu ścieżka_dostępny).
     
  • wiadomość działa podobnie jak dostępny, ale określa dźwięk dla przychodzącej wiadomości.
     
  • ukrywanie określa czy będziemy dostępni (0) czy niedostępni (1) dla danej osoby w trybie tylko dla znajomych.

Pole niewypełnione może zostać puste, a w przypadku pól liczbowych, przyjąć wartość 0.

Podczas przesyłania lista kontaktów jest dzielona na pakiety po 2048 bajtów. Pierwszy jest wysyłany pakietem typu GG_USERLIST_PUT, żeby uaktualnić plik na serwerze, pozostałe typu GG_USERLIST_PUT_MORE, żeby dopisać do pliku.

Na zapytania dotyczące listy kontaktów serwer odpowiada pakietem:

#define GG_USERLIST_REPLY 0x0010
	
struct gg_userlist_reply {
	char type;		/* rodzaj zapytania */
	char request[];		/* treść, nie musi wystąpić */
};

Pole type oznacza rodzaj odpowiedzi:

#define GG_USERLIST_PUT_REPLY 0x00         /* początek eksportu listy */
#define GG_USERLIST_PUT_MORE_REPLY 0x02    /* kontynuacja */
#define GG_USERLIST_GET_MORE_REPLY 0x04    /* początek importu listy */
#define GG_USERLIST_GET_REPLY 0x06 /* ostatnia część importu */

W przypadku importu w polu request znajdzie się lista kontaktów w takiej samej postaci, w jakiej ją umieszczono. Serwer nie ingeruje w jej treść. Podobnie jak przy wysyłaniu, przychodzi podzielona na mniejsze pakiety. Pobieranie krótkiej listy kontaktów zwykle powoduje wysłanie pojedynczego pakietu GG_USERLIST_GET_REPLY, a gdy lista jest długa, serwer może przysłać dowolną ilość pakietów GG_USERLIST_GET_MORE_REPLY przed pakietem GG_USERLIST_GET_REPLY.

Aby usunąć listę kontaktów z serwera należy wysłać pustą listę kontaktów.


1.12. Indeks pakietów

Pakiety wysyłane:

WartośćEtykietaZnaczenie
0x0002GG_NEW_STATUSZmiana stanu
0x0007GG_PONGPong
0x0008GG_PINGPing
0x000bGG_SEND_MSGWysłanie wiadomości
0x000cGG_LOGINLogowanie przed GG 6.0
0x000dGG_ADD_NOTIFYDodanie do listy kontaktów
0x000eGG_REMOVE_NOTIFYUsunięcie z listy kontaktów
0x000fGG_NOTIFY_FIRSTPoczątkowy fragment listy kontaktów większej niż 400 wpisów
0x0010GG_NOTIFY_LASTOstatni fragment listy kontaktów
0x0013GG_LOGIN_EXTLogowanie przed GG 6.0
0x0014GG_PUBDIR50_REQUESTZapytanie katalogu publicznego
0x0015GG_LOGIN60Logowanie
0x0016GG_USERLIST_REQUESTZapytanie listy kontaktów na serwerze

Pakiety odbierane:

WartośćEtykietaZnaczenie
0x0001GG_WELCOMELiczba do wyznaczenie hashu hasła
0x0002GG_STATUSZmiana stanu przed GG 6.0
0x0003GG_LOGIN_OKLogowanie powiodło się
0x0005GG_SEND_MSG_ACKPotwierdzenie wiadomości
0x0007GG_PONGPong
0x0008GG_PINGPing
0x0009GG_LOGIN_FAILEDLogowanie nie powiodło się
0x000aGG_RECV_MSGPrzychodząca wiadomość
0x000bGG_DISCONNECTINGZerwanie połączenia
0x000cGG_NOTIFY_REPLYStan listy kontaktów przed GG 6.0
0x000eGG_PUBDIR50_REPLYOdpowiedź katalogu publicznego
0x000fGG_STATUS60Zmiana stanu
0x0010GG_USERLIST_REPLYOdpowiedź listy kontaktów na serwerze
0x0011GG_NOTIFY_REPLY60Stan listy kontaktów
0x0014GG_NEED_EMAILLogowanie powiodło się, ale powinniśmy uzupełnić adres e-mail w katalogu publicznym

2. Usługi HTTP

2.1. Format danych

Komunikacja z appmsg.gadu-gadu.pl metodą GET HTTP/1.0 została opisana w poprzednim rozdziale, pozostałe pakiety używają POST dla HTTP/1.0, a w odpowiedzi 1.1. Mają one postać:

POST ŚCIEŻKA HTTP/1.0
Host: HOST
Content-Type: application/x-www-form-urlencoded
User-Agent: AGENT
Content-Length: DŁUGOŚĆ
Pragma: no-cache

DANE

Gdzie AGENT to nazwa przeglądarki (na przykład Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 5.0; Windows 98) lub inne, wymienione w rozdziale 1.2), DŁUGOŚĆ to długość bloku DANE w znakach.

Jeśli będzie mowa o wysyłaniu danych do serwera, to chodzi o cały powyższy pakiet, opisane zostaną tylko: HOST, ŚCIEŻKA i DANE. Pakiet jest wysyłany na port 80. Gdy mowa o wysyłaniu pól zapytania, mowa o DANE o wartości:

pole1=wartość1&pole2=wartość2&...

Pamiętaj o zmianie kodowania na CP1250 i zakodowaniu danych do postaci URL (na przykład funkcją typu urlencode).

Odpowiedzi serwera na powyższe zapytania mają mniej więcej postać:

HTTP/1.1 200 OK
Server: Microsoft-IIS/5.0
Date: Mon, 01 Jul 2002 22:30:31 GMT
Connection: Keep-Alive
Content-Length: DŁUGOŚĆ
Content-Type: text/html
Set-Cookie: COOKIE
Cache-control: private

ODPOWIEDŹ

Nagłówki nie są dla nas ważne. Można zauważyć tylko to, że czasami serwer ustawia COOKIE np. ,,ASPSESSIONIDQQGGGLJC=CAEKMBGDJCFBEOKCELEFCNKH; path=/''. Pisząc dalej, że serwer ,,odpowie wartością'' mowa tylko o polu ODPOWIEDŹ. Kodowanie znaków w odpowiedzi to CP1250.


2.2. Tokeny

Prawdopodobnie ze względu na nadużycia i wykorzystywanie automatów rejestrujących do polowań na ,,złote numery GG'', wprowadzono konieczność autoryzacji za pomocą tokenu. Każda operacja zaczyna się od pobrania tokenu z serwera, wyświetlenia użytkownikowi, odczytaniu jego wartości i wysłania zapytania z identyfikatorem i wartością tokenu. Pobranie tokenu wygląda następująco:

Pole nagłówkaWartość
HOSTregister.gadu-gadu.pl
ŚCIEŻKA/appsvc/regtoken.asp

Nie są wysyłane żadne parametry. Przykład:

POST /appsvc/regtoken.asp HTTP/1.0
Host: register.gadu-gadu.pl
Content-Type: application/x-www-form-urlencoded
User-Agent: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 5.0; Windows 98)
Content-Length: 0
Pragma: no-cache

Serwer w odpowiedzi odeśle:

SZEROKOŚĆ WYSOKOŚĆ DŁUGOŚĆ
IDENTYFIKATOR
ŚCIEŻKA

Gdzie SZEROKOŚĆ i WYSOKOŚĆ opisują wymiary obrazka z wartością tokenu, DŁUGOŚĆ mówi ile znaków zawiera token, IDENTYFIKATOR jest identyfikatorem tokenu (tylko do niego pasuje wartość tokenu), a ŚCIEŻKA to ścieżka do skryptu zwracającego obrazek z wartością tokenu. Przykładowa odpowiedź:

60 24 6
06C05A44
http://register.gadu-gadu.pl/appsvc/tokenpic.asp

Możemy teraz pobrać metodą GET z podanej ścieżki obrazek z tokenem, doklejając do ścieżki parametr tokenid o wartości będącej identyfikatorem uzyskanym przed chwilą. Adres obrazka z wartością tokenu dla powyższego przykładu to:

http://register.gadu-gadu.pl/appsvc/tokenpic.asp?tokenid=06C05A44

Pobrany obrazek (w tej chwili jest w formacie GIF, ale prawdopodobnie może się to zmienić na dowolny format obsługiwany domyślnie przez system Windows) najlepiej wyświetlić użytkownikowi, prosząc o podanie wartości na nim przedstawionej. Będzie ona niezbędna do przeprowadzenia kolejnych operacji.


2.3. Rejestracja konta

Pole nagłówkaWartość
HOSTregister.gadu-gadu.pl
ŚCIEŻKA/appsvc/fmregister3.asp

Wysyłamy poleZnaczenie
pwdhasło dla nowego numeru
emaile-mail na który będzie przesyłane przypomnienie hasła
tokenididentyfikator tokenu
tokenvalwartość tokenu
codehash liczony z pól email i pwd. Algorytmu szukaj w źródłach libgadu w lib/common.c

Przykład:

POST /appsvc/fmregister3.asp HTTP/1.0
Host: register.gadu-gadu.pl
Content-Type: application/x-www-form-urlencoded
User-Agent: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 5.0; Windows 98)
Content-Length: 76
Pragma: no-cache
		
pwd=sekret&email=abc@xyz.pl&tokenid=06C05A44&tokenval=e94d56&code=1104465363

Jeśli wszystko przebiegło poprawnie, serwer odpowie:

Tokens okregisterreply_packet.reg.dwUserId=UIN

Gdzie UIN to nowy numer, który właśnie otrzymaliśmy.

Jeśli został podany nieprawidłowy token, serwer odpowie:

bad_tokenval

2.4. Usunięcie konta

Pole nagłówkaWartość
HOSTregister.gadu-gadu.pl
ŚCIEŻKA/appsvc/fmregister3.asp

Wysyłamy poleZnaczenie
fmnumberusuwany numer
fmpwdhasło
deletewartość ,,1''
pwdlosowa liczba
emailwartość ,,deletedaccount@gadu-gadu.pl''
tokenididentyfikator tokenu
tokenvalwartość tokenu
codehash liczony z pól pwd i email

Przykład:

POST /appsvc/fmregister2.asp HTTP/1.0
Host: register.gadu-gadu.pl
Content-Type: application/x-www-form-urlencoded
User-Agent: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 5.0; Windows 98)
Content-Length: 137
Pragma: no-cache
		
fmnumber=4969256&fmpwd=haslo&delete=1&email=deletedaccount@gadu-gadu.pl&pwd=%2D388046464&tokenid=06C05A44&tokenval=e94d56&code=1483497094

Jeśli wszystko przebiegło poprawnie, serwer odpowie:

reg_success:UIN

Gdzie UIN to numer, który skasowaliśmy.


2.5. Zmiana hasła

Pole nagłówkaWartość
HOSTregister.gadu-gadu.pl
ŚCIEŻKA/appsvc/fmregister3.asp

Wysyłamy poleZnaczenie
fmnumbernumer
fmpwdstare hasło
pwdnowe hasło
emailnowe adres e-email
tokenididentyfikator tokenu
tokenvalwartość tokenu
codehash liczony z pól pwd i email

Jeśli wszystko przebiegło poprawnie, serwer odpowie:

reg_success:UIN

2.6. Przypomnienie hasła pocztą

Pole nagłówkaWartość
HOSTretr.gadu-gadu.pl
ŚCIEŻKA/appsvc/fmsendpwd3.asp

Wysyłamy poleZnaczenie
useridnumer
tokenididentyfikator tokenu
tokenvalwartość tokenu
codehash liczony z pola userid

Jeśli się udało, serwer odpowie:

pwdsend_success

3. Połączenia bezpośrednie

3.1. Nawiązanie połączenia

Połączenia bezpośrednie pozwalają przesyłać pliki lub prowadzić rozmowy głosowe bez pośrednictwa serwera. Początkowe wersje Gadu-Gadu potrafiły przesyłać bezpośrednio również wiadomości tekstowe, ale funkcjonalność ta została zarzucona.

Połączenia są możliwe jedynie w sytuacji, gdy co najmniej jedna ze stron posiada publiczny adres IP. Jeśli jest to strona wywoływana, wystarczy połączyć się na podany adres IP i port. Gdy nie ma możliwości połączenia się ze stroną wywoływaną, należy wysłać do niej wiadomość klasy GG_CLASS_CTCP, zawierającą jeden bajt o wartości 0x02. Odebranie takiej wiadomości powinno spowodować połączenie bezpośrednie z nadawcą, w którym role stron będą zamienione aż do momentu określenia rzeczywistego kierunku transmisji.

Po nawiązaniu połączenia należy wysłać pakiet zawierający numery Gadu-Gadu strony wywołującej i wywoływanej. W odróżnieniu od połączenia z serwerem, w połączeniach bezpośrednich pakiety nie są poprzedzane strukturami gg_header.

struct gg_dcc_welcome {
	int uin;	/* numer strony wywołującej */
	int peer_uin;	/* numer strony wywoływanej */
};

Strona wywoływana sprawdza, czy nadawca istnieje w liście kontaktów i czy łączy się z tego samego adresu, który zgłosił serwerowi. Gdy któryś z parametrów się nie zgadza, połączenie należy ze względów bezpieczeństwa zerwać. Pomyślna autoryzacja jest sygnalizowana przez wysłanie do strony wywołującej pakietu:

struct gg_dcc_welcome_ack {
	int ack;	/* wartość 0x47414455, tekst "UDAG" */
};

Strona wywołująca następnie wysyła pakiet, w którym określa kto właściwie ma rozpocząć transmisję:

#define GG_DCC_DIRECTION_IN 0x0002
#defnie GG_DCC_DIRECTION_OUT 0x0003

struct gg_dcc_direction {
	int type;	/* w którą stronę połączenie? */
};

Jeśli strona wywołująca była stroną inicjującą połączenie bezpośrednie (nie chodzi o połączenie TCP, a o żądanie użytkownika), wysyła GG_DCC_DIRECTION_IN, a następnie wysyła pakiety zależne od rodzaju połączenia bezpośredniego, opisane w dalszych rozdziałach. Gdy strona wywołująca została poproszona o połączenie za pomocą wiadomości klasy GG_CLASS_CTCP, wysyła GG_DCC_DIRECTION_OUT i oczekuje na pakiet zależny od rodzaju połączenia bezpośredniego. Jak widać, rzeczywisty kierunek transmisji jest już określony.


3.2. Przesyłanie plików

Aby powiadomić o chęci przesłania pliku, należy wysłać następujące pakiety. Pierwszy określa rodzaj połączenia, drugi zawiera szczegóły dotyczące pliku.

#define GG_DCC_REQUEST_SEND 0x0001

struct gg_dcc_request {
	int type;	/* GG_DCC_REQUEST_SEND */
};

#define GG_DCC_FILE_INFO 0x0003

struct gg_dcc_file_info {
	int type;			/* GG_DCC_FILE_INFO */
	int unknown1;			/* == 0 */
	int unknown2;			/* == 0 */

	struct gg_file_info {
		int dwFileAttributes;		/* atrybuty pliku */
		long long ftCreationTime;	/* czas utworzenia pliku */
		long long ftLastAccessTime;	/* czas ostatniego dostępu */
		long long ftLastWriteTime;	/* czas ostatniego zapisu */
		int nFileSizeHigh;		/* górne 32 bity rozmiaru */
		int nFileSizeLow;		/* dolne 32 bity rozmiaru */
		int dwReserved0;		/* == 0 */
		int dwReserved1;		/* == 0 */
		char cFileName[262];		/* nazwa pliku */
		char cAlternateFileName[14];	/* krótka nazwa pliku */
	} info;
};

Struktura gg_file_info odpowiada strukturze WIN32_FIND_DATA z API Win32.

Strona wywoływana, w przypadku gdy użytkownik zaakceptuje pobranie pliku, odsyła pakiet:

#define GG_DCC_SEND_ACK 0x0006

struct gg_dcc_send_ack {
	int type;	/* GG_DCC_SEND_ACK */
	int offset;	/* od którego zaczynamy przesyłanie */
	int unknown1;	/* == 0 */
};

Jeśli plik został już częściowo odebrany i chcemy wznowić przesyłanie, w polu offset wystarczy podać ile bajtów już mamy, a odebrane dane dopisać na końcu pliku.

Po zaakceptowaniu pliku, strona wywołująca przesyła jego zawartość podzieloną na pakiety, a następnie zamyka połączenie.

#define GG_DCC_SEND_DATA 0x0003
#define GG_DCC_SEND_DATA_LAST 0x0002

struct gg_dcc_send_data {
	int type;	/* typ pakietu */
	int length;	/* rozmiar pakietu */
	char data[];	/* dane */
};

Domyślnie dane są dzielone na pakiety o rozmiarze 4096 bajtów. Ostatni pakiet danych jest oznaczany typem GG_DCC_SEND_DATA_LAST, podczas gdy pozostałe GG_DCC_SEND_DATA. Podczas implementacji dobrze było by rozważyć, czy strona wywoływana powinna odebrać nie więcej niż rozmiar pliku zadeklarowany w strukturze gg_file_info czy odbierać dane aż do otrzymania pakietu typu GG_DCC_SEND_DATA_LAST, implementacji.


3.3. Rozmowy głosowe

Aby powiadomić o chęci rozmowy głosowej należy wysłać pakiet:

#define GG_DCC_REQUEST_VOICE 0x0002

struct gg_dcc_request {
	int type;	/* GG_DCC_REQUEST_VOICE */
};

Strona wywołana może potwierdzić chęć przeprowadzenia rozmowy za pomocą pakietu:

#define GG_DCC_VOICE_ACK 0x01

struct gg_dcc_voice_ack {
	char type;	/* GG_DCC_VOICE_ACK */
};

Jeśli strona wywołana chce odrzucić rozmowę głosową, zrywa połączenie. Mimo tego, strona wywołująca nie powinna ignorować wartości potwierdzenia.

Następnie przesyłane są próbki dźwiękowe kodowane microsoftowym wariantem GSM. Pod systemem Windows wystarczy użyć standardowego kodeka, pod innymi można skorzystać z biblioteki libgsm z opcją WAV49. Pakiet danych wygląda następująco:

#define GG_DCC_VOICE_DATA 0x03

struct gg_dcc_voice_data {
	char type;	/* GG_DCC_VOICE_DATA */
	int length;	/* długość pakietu */
	char data[];	/* dane */
};

W celu zakończenia rozmowy głosowej, zamiast powyższej ramki wysyła się:

#define GG_DCC_VOICE_TERMINATE 0x04

struct gg_dcc_voice_terminate {
	char type;	/* GG_DCC_VOICE_TERMINATE */
};

Do wersji 5.0.5 w jednym pakiecie było umieszczone 6 ramek GSM (6 * 32,5 = 195 bajtów), a począwszy od tej wersji przesyła się po 10 ramek GSM, poprzedzając je bajtem zerowym (1 + 10 * 32,5 = 326 bajtów).


----- 3) transmisja pliku: strona nadawcy -------------------------------------
Nadawca wysyła  po kolei:

	#define GG_DCC_HAVE_FILE     0x0001
	#define GG_DCC_HAVE_FILEINFO 0x0003
	int unknown1; /* 0 */
	int unknown2; /* 0 */
	file_info_struct finfo;

Podejrzewam, że unknown2:unknown1 jest pozycją w pliku, od której nadawca 
chce wysyłać plik, ale nie udało mi się zasymulować sytuacji, w której 
byłyby używane.

	struct file_info_struct {
        	int mode;                  /* dwFileAttributes */
        	int ctime[2];              /* ftCreationTime */
        	int atime[2];              /* ftLastAccessTime */
        	int mtime[2];              /* ftLastWriteTime */
		int size_hdw;              /* górne 4 bajty długości pliku */
		int size_ldw;              /* dolne 4 bajty długości pliku */
		int reserved1;             /* 0 */
		int reserved2;             /* 0 */
		char file_name[276];       /* tablica zaczynająca się od nazwy 
					      pliku, wypełniona zerami */
	};

Dalej nadawca czeka na akceptację odbiorcy, czyli następującą strukturę:
	
	struct {
		int type;      /* 0x0006 GG_DCC_GIMME_FILE */
		int start;     /* od której pozycji zacząć przesyłanie */
		int unknown;   /* 0 */
	};

Teraz możemy zacząć przesyłanie pliku. Plik przesyłamy w paczkach długości 
ustalonej przez nadawcę. Przed każdą paczką z danymi nadawca wysyła nagłówek
paczki:
	struct {
		int type;       /* 0x0003 GG_DCC_FILEHEADER, jeśli paczka nie 
				   jest ostatnia. 0x0002 GG_DCC_LAST_FILEHEADER
				   wpp. */
		int chunk_size; /* rozmiar paczki */
		int unknown;    /* 0 */
	};

Po wysłaniu ostatniej paczki zamykamy połączenie. Plik został przesłany.

----- 4) transmisja pliku: strona odbiorcy ------------------------------------
Zachowanie odbiorcy jest symetryczne:
1. odbiera kolejno 
	GG_DCC_HAVE_FILE
	GG_DCC_HAVE_FILEINFO
	int unknown1;
	int unknown2;
	file_info_struct finfo;

2. jeśli użytkownik zgodzi się odebrać plik, to wysyłamy strukturę jakiej
odbiorca się spodziewa.

3. otrzymujemy nagłówek paczki i paczkę z danymi zadeklarowanej długości
4. jeśli nagłówek był typu GG_DCC_LAST_FILEHEADER to otrzymaliśmy całość, 
więc zamykamy połączenie. Jeśli nie, to wracamy do kroku 3.

4. Autorzy

Lista autorów tego tekstu znajduje się poniżej. Ich adresy e-mail nie służą do zadawania pytań o podstawy programowania albo jak się połączyć z serwerem i co zrobić dalej. Jeśli masz pytania dotyczące protokołu, napisz na listę dyskusyjną ekg-devel.

  • Wojtek Kaniewski (wojtekka%irc.pl): pierwsza wersja opisu, poprawki, utrzymanie wszystkiego w porządku.
  • Robert J. Woźny (speedy%atman.pl): opis nowości w protokole GG 4.6, poprawki.
  • Tomasz Jarzynka (tomee%cpi.pl): badanie timeoutów.
  • Adam Ludwikowski (adam.ludwikowski%wp.pl): wiele poprawek, wersje klientów, rozszerzone wiadomości, powody nieobecności.
  • Marek Kozina (klith%hybrid.art.pl): czas otrzymania wiadomości.
  • Rafał Florek (raf%regionet.regionet.pl): opis połączeń konferencyjnych.
  • Igor Popik (igipop%wsfiz.edu.pl): klasy wiadomości przy odbieraniu zakolejkowanej.
  • Rafał Cyran (ajron%wp.pl): informacje o remote_port, rodzaje potwierdzeń przy ctcp, GG_LOGIN_EXT.
  • Piotr Mach (pm%gadu-gadu.com): ilość kontaktów, pełna skrzynka, pusta lista, maska audio, usługi HTTP, GG_LOGIN_EXT.
  • Adam Czyściak (acc%interia.pl): potwierdzenie wiadomości GG_CLASS_ACK.
  • Kamil Dębski (kdebski%kki.net.pl): czas w stanach opisowych.
  • Paweł Piwowar (alfapawel%go2.pl): format czasu.
  • Tomasz Chiliński (chilek%chilan.com): nowości w 5.0.2.
  • Radosław Nowak (rano%ranosoft.net): uzupełnienie statusu opisowego, wersja 5.0.3.
  • Walerian Sokołowski: pierwsza wersja opisu protokołu bezpośrednich połączeń.
  • Nikodem (n-d%tlen.pl): flagi rodzaju użytkownika.
  • Adam Wysocki (gophi%ekg.chmurka.net): poprawki, utrzymanie wszystkiego w porządku.
  • Marcin Krupowicz (marcin.krupowicz%gmail.com): informacja na temat tego, że pakiet GG_LOGIN_OK nie zawsze jest zerowej długości.